III SA/Wa 1259/07
Administrative courts2007-08-08
Case number
III SA/Wa 1259/07
Court
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
Judgment date
2007-08-08
Type
Postanowienie WSA w Warszawie
Judges
Jakub Pinkowski
Ruling
Odrzucono skargę
Judgment text
SENTENCJA
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jakub Pinkowski, , po rozpoznaniu w dniu 8 sierpnia 2007 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi S. A. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia ... kwietnia 2007 r. nr ... w przedmiocie orzeczenia o odpowiedzialności za zaległości podatkowe spółki w podatku od towarów i usług postanawia - odrzucić skargę -
UZASADNIENIE
Pismem z ... czerwca 2007 r., pełnomocnik S. A. - adwokat A. D., wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na powołaną na wstępie decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. w przedmiocie orzeczenia o odpowiedzialności za zaległości podatkowe spółki w podatku od towarów i usług.
Po sprawdzeniu w rejestrze dochodów budżetowych Sądu stwierdzono, że do dnia 2 sierpnia 2007 r. nie uiszczono należnego wpisu stałego, od wniesionej skargi,
w wysokości 500 zł.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, zważył co następuje:
Poddając przedmiotową skargę wstępnej kontroli, Sąd stwierdził, że zachodzą przesłanki uzasadniające jej odrzucenie. Przyczyną odrzucenia jest nieuiszczenie wpisu sądowego stałego należnego od wniesionej skargi.
Zauważyć bowiem należy, iż w sprawach, w przedmiocie orzeczenia o odpowiedzialności za zaległości podatkowe, wpis od skargi ma charakter wpisu stałego, którego wysokość nie zależy od wysokości należności pieniężnej objętej zaskarżonym aktem. Zgodnie natomiast z § 2 ust. 3 pkt 12 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 221, poz. 2193), wpis stały (podkreślenie Sądu) w sprawach skarg, nieobjętych wpisem stosunkowym, z zakresu zobowiązań podatkowych wynosi 500 zł.
Stosownie do art. 221 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. nr 153, poz. 1270 ze zm., dalej - P.p.s.a.) pisma wnoszone przez adwokata lub radcę, które nie są należycie opłacone, pozostawia się bez rozpoznania albo odrzuca bez wezwania o uiszczenie opłaty, jeżeli pismo podlega opłacie stałej. Ustawodawca formułując w ten sposób w/w przepis nałożył na profesjonalistów (adwokatów i radców prawnych) szczególny obowiązek, który nie dotyczy innych stron. Obowiązek jednoczesnego uiszczenia opłaty stałej jest obowiązkiem wynikającym z samego prawa, sankcją za jego nie dopełnienie jest pozostawienie pisma bez rozpoznania lub jego odrzucenie.
Komentowany przepis ma zastosowanie także do skargi podlegającej wpisowi stałemu.
Tymczasem, jak wynika z kontroli rejestru dochodów budżetowych Sądu, pełnomocnik skarżącego nie dokonał wpłaty należnego wpisu stałego. Tym samym uznać należało, że w sprawie zachodzi przesłanka do odrzucenia skargi.
Mając na uwadze powyższe, na podstawie art. 221 P.p.s.a., Sąd orzekł jak
w sentencji.