Ppolska.starec← UrzadnikВойти

III AUa 757/21

Sądy powszechne2021-10-06
Sygnatura
III AUa 757/21
Data orzeczenia
2021-10-06
Rodzaj
SENTENCE

Sędziowie

Marek Szymanowski (PRESIDING_JUDGE)

Podstawa prawna

Treść orzeczenia

<p> <strong> <!-- -->Nie jest to doręczenie w trybie art. 15 zzs <sup> <!-- -->9 </sup> ust.2 i 3 ustawy z 2 marca 2020 r.</strong> </p> <p>Sygn.akt III AUa 757/21</p> <div> <h2>WYROK</h2> <h5>W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ</h5> <p>Dnia 6 października 2021 r.</p> <p>Sąd Apelacyjny w Białymstoku, III Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych</p> <p>w składzie:</p> <p> <strong> <!-- --> Przewodniczący: sędzia Marek Szymanowski</strong> </p> <p> <strong> <!-- --> Protokolant: Joanna Lebiedzińska</strong> </p> <p>po rozpoznaniu na rozprawie 6 października 2021 r. w <span class="anon-block">B.</span> </p> <p> <strong> <!-- -->sprawy z odwołania <span class="anon-block">P. D. (1)</span> </strong> </p> <p> <strong> <!-- --> <em> <!-- -->przy udziale zainteresowanych: <span class="anon-block">M. H. (1)</span> </em> </strong> </p> <p>przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddział w <span class="anon-block">B.</span> </p> <p>o ustalenie podlegania ubezpieczeniom społecznym</p> <p> <strong> <!-- -->na skutek apelacji wnioskodawcy <span class="anon-block">P. D. (1)</span> </strong> </p> <p>od wyroku Sądu Okręgowego w Suwałkach III Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z 11 marca 2021 r. sygn. akt III U 457/20</p> <p> <strong> <!-- --> <em> <!-- -->zmienia zaskarżony wyrok i poprzedzającą go decyzję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w <span class="anon-block">B.</span> z dnia 6 maja 2021 r. w ten sposób, że stwierdza iż umowa zlecenia z dnia 2 lipca 2019 r. zwarta z <span class="anon-block">P. D. (1)</span> (<span class="anon-block"> (...)</span> <span class="anon-block">P. D. (1)</span>) - nie stanowiła dla <span class="anon-block">M. H. (1)</span> odrębnego, od prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej – tytułu do podlegania ubezpieczeniem społecznym. </em> </strong> </p> <p> <strong> <!-- -->Sygn. akt III AUa 757/21 </strong> </p> </div> <div> <h2>UZASADNIENIE</h2> <p> <strong> <!-- --> Decyzją z dnia 06.05.2020r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział <br/>w <span class="anon-block">B.</span>, wskazując na przepisy <em> <!-- --> <a href="http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19981370887" title="Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - Dz. U. z 1998 r. Nr 137, poz. 887 (art. 83;art. 83 ust. 1;art. 83 ust. 1 pkt. 2;art. 83 ust. 1 pkt. 3)">art. 83 ust. 1 pkt. 2, 3</a> w związku z </em> <a href="http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19981370887" title="Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - Dz. U. z 1998 r. Nr 137, poz. 887 (art. 6;art. 6 ust. 1;art. 6 ust. 1 pkt. 4;art. 12;art. 12 ust. 1;art. 13;art. 13 pkt. 2;art. 18;art. 18 ust. 3;art. 20;art. 20 ust. 1)"> <em> <!-- -->art. 6 <br/>ust. 1 pkt. 4, art. 12 ust. 1, art. 13 pkt 2, art. 18 ust. 3, art. 20 ust. 1</em> ustawy z dnia 13.10.1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych</a> (Dz. U. z 2019 r. poz. 300, z późn. zm.) oraz z <a href="http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20042102135" title="Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - Dz. U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135 (art. 81;art. 81 ust. 1)">art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27.08.2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych</a> (Dz.U. z 2019 r. poz. 1373 ze zm.) stwierdził, że <span class="anon-block">M. H. (1)</span> z tytułu wykonywania umowy zlecenia na rzecz <span class="anon-block"> firmy (...)</span> podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym: emerytalnemu, rentowym <br/>i wypadkowemu od 8.07.2019r. do 29.09.2019r. Wskazał również, iż podstawa wymiaru składek wynosi:</strong> </p> <p>a) na ubezpieczenia społeczne:</p> <p>- lipiec 2019 r.- 8.328,13</p> <p>- sierpień 2019 r. - 10.249,56</p> <p>- wrzesień 2019 r. - 5.820,84</p> <p>b) na ubezpieczenie zdrowotne:</p> <p> <strong> <!-- -->- lipiec 2019 r.-7.390,38</strong> </p> <p>- sierpień 2019 r. - 9.095,46</p> <p>- wrzesień 2019 r. - 5.165,42.</p> <p> <strong> <!-- --> W uzasadnieniu decyzji podniesiono, że postępowanie organu rentowego w niniejszej sprawie zapoczątkowało pismo Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego <span class="anon-block">P.</span> Terenowej w <span class="anon-block">A.</span> z dnia 06.02.2020r., która zwróciła się z prośbą o ustalenie okresu ubezpieczenia <span class="anon-block">M. H. (1)</span> z tytułu wykonywania umowy zlecenia na rzecz <span class="anon-block">P. D. (1)</span>. W toku postępowania wyjaśniającego Zakład uzyskał oświadczenie <span class="anon-block">M. H. (1)</span>, że od 8.07.2019 r. do 29.09.2019 r. usługę wykonywał w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Z pozyskanych dokumentów wynikało natomiast, że <span class="anon-block">P. D. (1)</span> w dniu 02.07.2019 r. zawarł umowę zlecenia z <span class="anon-block">M. H. (1)</span> na okres od 8.07.2019r. do 26.09.2019 r., w zakresie montażu instalacji wodnej. Fakt wykonania przez <span class="anon-block">M. H. (1)</span> prac zleconych na rzecz <span class="anon-block">P. D. (1)</span> był bezsporny. Sporny zaś był okres wykonywania prac zleconych, jak również fakt, czy były one wykonywane w ramach prowadzonej przez <span class="anon-block">M. H. (1)</span> działalności gospodarczej. W związku z tym organ rentowy wskazał, iż wpis do <span class="anon-block"> (...)</span> <span class="anon-block">M. H. (1)</span> zawiera informację, że jego przeważająca działalność to: roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych. W żadnym z punktów, w których zawarty jest rodzaj wymienionych prac w ramach działalności, nie ma natomiast informacji o pracach w zakresie montażu instalacji wodnej. Wpis w rejestrze REGON nie zawiera również, ani w działalności przeważającej, ani w pozostałej numeru <span class="anon-block"> (...)</span>, pod którym sklasyfikowane jest wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnej, tj. 43.22. </strong> </p> <p>Organ rentowy też argumentował, iż konieczność wywiązania się z zadań przyjętych do wykonania w ramach prowadzenia działalności w danym zakresie wymusza na przedsiębiorcy posiadanie narzędzi, maszyn, sprzętu itp. Natomiast zapis w umowie zlecenia wskazuje, iż <span class="anon-block">M. H. (1)</span> nie posiada narzędzi do wykonywania robót we wskazanym zakresie, zatem nie mógł wykonywać pracy zleconej przez <span class="anon-block">P. D. (1)</span> w ramach prowadzonej własnej działalności gospodarczej.</p> <p> <strong> <!-- -->Wobec powyższego, Zakład nie dał wiary złożonemu oświadczeniu przez <span class="anon-block">M. H. (1)</span>, iż umowa zlecenia była wykonywana w ramach działalności gospodarczej. Powołał się w związku z tym, iż godnie z treścią <a href="http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19981370887" title="Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - Dz. U. z 1998 r. Nr 137, poz. 887 (art. 6;art. 6 ust. 1;art. 6 ust. 1 pkt. 4)">art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13.10.1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych</a> (t.j. Dz. U. z 2020r., poz. 266 z późn. zm.) obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej są osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług., do której zgodnie z <a href="http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19640160093" title="Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ()">kodeksem cywilnym</a> stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, zwanymi dalej zleceniobiorcami. Na podstawie przepisu art. 12 ust. 1 ustawy ubezpieczeniu wypadkowemu podlegają osoby podlegające ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Dalej organ rentowy wskazał, że umowa zawarta pomiędzy <span class="anon-block">P. D. (1)</span> a <span class="anon-block">M. H. (1)</span> zawiera wpis: „rozpoczęcie prac nastąpi 08.07.2019r. Zakończenie prac nastąpi nie później niż do dnia: 26.09.2019r.”. Natomiast, w oświadczeniu z 03.01.2020r. <span class="anon-block">P. D. (1)</span> poinformował, że <span class="anon-block">M. H. (1)</span> prace zlecone wykonywał od 09.07.2019r. do 27.07.2019r., od 5.08.2019r. do 27.08.2019r. i od 10.09.2019r. do 29.09.2019r. Oświadczenie <span class="anon-block">M. H. (1)</span> z 22.04.2020r. zawiera informację, iż usługa wykonywana była od 08.07.2019r. do 29.09.2019r. Sporne są zatem daty wykonywania prac w ramach zawartej umowy.</strong> </p> <p> <strong> <!-- -->Zgodnie z <a href="http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19981370887" title="Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - Dz. U. z 1998 r. Nr 137, poz. 887 (art. 13;art. 13 pkt. 2)">art. 13 pkt 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych</a> obowiązek ubezpieczeń zleceniobiorcy istnieje od dnia oznaczonego w umowie, jako dzień rozpoczęcia jej wykonywania do dnia rozwiązania lub wygaśnięcia umowy.</strong> </p> <p>Dlatego wobec zgodnych oświadczeń co do daty zakończenia usługi i braku dodatkowych wyjaśnień, Zakład przyjął, że umowa zlecenia wykonywana była od 8.07.2019 r. do 29.09.2019 r. Podstawę wymiaru składek za ubezpieczenie zdrowotne Zakład ustalił pomniejszając podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe o kwotę składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe finansowanych przez ubezpieczonych - <a href="http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20042102135" title="Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - Dz. U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135 (art. 81;art. 81 ust. 6)">art. 81 ust.6 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych</a>.</p> <p> <strong> <!-- --> <span class="anon-block">P. D. (1)</span> złożył odwołanie od tej decyzji złożył, zaskarżając ją w całości i domagając się jej zmiany poprzez stwierdzenie, że w okresie od 08.07.2019r. do 29.09.2019r. podlegał ubezpieczeniom społecznym z tytułu prowadzonej działalności rolniczej. Nie zgodził się z oceną zgromadzonych przez organ rentowy dowodów, wskazując, iż jest ona błędna, gdyż prowadzi do nieuprawnionego wniosku, że tylko usługi zgłoszone do <span class="anon-block"> (...)</span> podlegają przepisowi art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy. W literaturze przyjmuje się natomiast, że określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z kodami <span class="anon-block"> (...)</span> ma znaczenie głównie ewidencyjne. W myśl bowiem ustawy Prawo przedsiębiorców, podmioty rozpoczynające działalność gospodarczą zobowiązane są do rejestracji działalności poprzez złożenie wniosku do <span class="anon-block"> (...)</span>. Warunki, jakie musi spełniać wniosek do <span class="anon-block"> (...)</span>, są określone ustawowo. Jednym z nich jest określenie przez przedsiębiorcę przedmiotów wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie z <span class="anon-block"> (...)</span>. W sytuacji, gdy po rejestracji zmienią się dane zamieszczone we wniosku, w tym kody <span class="anon-block"> (...)</span> dla wykonywanej działalności, przedsiębiorca ma obowiązek złożenia wniosku o zmianę wpisu w terminie 7 dni od dnia zmiany danych. Dane te są również wykorzystywane dla celów statystycznych zgodnie z przepisami <a href="http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19950880439" title="Ustawa z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej - Dz. U. z 1995 r. Nr 88, poz. 439 ()">ustawy z dnia 29.06.1995r. o statystyce publicznej</a> (t. j. Dz. U. 2020 r. poz. 443 z późn. zm.). Wskazane dane powinny zatem odzwierciedlać stan faktyczny, a w przypadku ich zmiany należy dokonać ich modyfikacji składając stosowny wniosek. Oznacza to, że możliwe jest podjęcie określonych czynności przez przedsiębiorcę mimo, że nie zgłosił on danego rodzaju działalności do odpowiedniego rejestru, jednakże powinien on w stosownych terminach dokonać aktualizacji informacji zawartych w rejestrach.</strong> </p> <p>Brak wpisu kodu <span class="anon-block"> (...)</span> odpowiadającego rzeczywiście prowadzonej działalności gospodarczej stanowi zatem po stronie sprzedawcy uchybienie obowiązkom administracyjnym, jednakże co do zasady nie pociąga za sobą negatywnych konsekwencji podatkowych i w zakresie ubezpieczeń społecznych. Nie prowadzi do wniosku, że wykonywanie usług przez przedsiębiorcę pozbawione jest przymiotu prowadzenia działalności gospodarczej. Przedmiotem sporu jest, czy można uznać działalność niezgłoszoną do <span class="anon-block"> (...)</span> jako działalność gospodarczą.</p> <p> <strong> <!-- --> W odpowiedzi na odwołanie organ renty wniósł o jego oddalenie i zasądzenie od odwołującego się zwrotu kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych. Podtrzymał podstawy skarżonej decyzji.</strong> </p> <p> <strong> <!-- --> W toku postępowania uczestnik postępowania – <span class="anon-block">M. H. (1)</span> – poparł stanowisko odwołującego się. </strong> </p> <p> <strong> <!-- --> Wyrokiem z dnia 11 marca 2021r. Sąd Okręgowy w Suwałkach oddalił odwołanie i zasądził od <span class="anon-block">P. D. (1)</span> i <span class="anon-block">M. H. (1)</span> na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w <span class="anon-block">B.</span> kwoty po 180 złotych z ustawowymi odsetkami za opóźnienie w spełnieniu świadczenia pieniężnego od dnia uprawomocnienia się wyroku do dnia zapłaty tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego.</strong> </p> <p>Zdaniem Sądu Okręgowego bezsporne było, że prowadzona przez odwołującego się <span class="anon-block">P. D. (1)</span> działalność gospodarcza, to działalność od 01.10.2018r. pod firmą – <span class="anon-block"> (...)</span> <span class="anon-block"> Firma Usługowo-Handlowa (...)</span>. Natomiast uczestnik postępowania <span class="anon-block">M. H. (1)</span> prowadzi od 01.07.2016r. swoją działalność gospodarczą pod <span class="anon-block"> firmą (...)</span> i zgodnie z wpisem w <span class="anon-block"> (...)</span>, jako przeważającą działalność ma wskazane roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych - kod <span class="anon-block"> (...)</span> 41.20.Z. Natomiast jako wykonywaną działalność <span class="anon-block">M. H. (1)</span> wskazał też dziedziny z kodem <span class="anon-block"> (...)</span>: 43.11.Z, 43.12.Z, 43.31.Z, 43.32.Z, 43.33.Z, 43.34.Z, 43.91.Z, 43.99.Z i 45.11.Z.</p> <p>Sporna w sprawie umowa dotyczyła wykonywania jednego ze zleceń, jakie <span class="anon-block">P. D. (1)</span> uzyskał na terenie Niemiec. Polegało ono na zamontowaniu instalacji wodnokanalizacyjnej i kanalizacyjnej na budowie marketu budowlanego. <br/>W tej pracy <span class="anon-block">P. D. (1)</span> wspomagał się <span class="anon-block">M. H. (1)</span>, z którym zawarł umowę o wykonanie tych konkretnych prac. Strony – jak wynikało z ich wyjaśnień - wcześniej się znały i współpracowały przy pracach ogólnobudowlanych. Jak też potwierdzili do wykonana prac montażowych przy kanalizacji <span class="anon-block">M. H. (1)</span> nie miał żadnych narzędzi. W tym zakresie bazował wyłącznie na tym, co dostarczył mu <span class="anon-block">P. D. (1)</span>. Również <span class="anon-block">P. D. (1)</span> był osobą odpowiedzialna za wykonanie robót i nadzorowanie prac wykonywanych przez <span class="anon-block">M. H. (1)</span>.</p> <p> <strong> <!-- -->W trakcie postępowania sądowego <span class="anon-block">M. H. (1)</span> powoływał się na ustalenia, które czynił w Urzędzie Gminy i uzyskane tam zapewnienie, że wpisy w <span class="anon-block"> (...)</span> są prawidłowe. Pozostawał w przekonaniu, że wpis o robotach ogólnobudowlanych dotyczy również prac przy montażu kanalizacji. Zdaniem Sądu I instancji takie twierdzenie nie dawały podstaw do zmiany zaskarżonej decyzji. W sprawie oś sporu stanowiło, czy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uczestnik postępowania mógł wykonywać prace przy montażu instalacji wodno-kanalizacyjnej. Prace te w <span class="anon-block"> (...)</span> zostały sklasyfikowane pod odrębnym numerem tj. 43.22. Jak wynika z analizy wpisu do <span class="anon-block"> (...)</span> uczestnika postepowania, takiego numery <span class="anon-block"> (...)</span> nie podał nie tylko w zakresie działalności przeważającej, ale również przy pozostałych kodach. Należy zaś podkreślić, że ten kod <span class="anon-block"> (...)</span> dotyczy wyłącznie wykonywania instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych. Podklasa <span class="anon-block"> (...)</span> 43.22.Z obejmuje wykonywanie w budynkach i budowlach:</strong> </p> <p>- instalacji systemów grzewczych (elektrycznych, gazowych i olejowych),</p> <p>- instalacji pieców, wieży chłodniczej,</p> <p>- instalacji nieelektrycznych kolektorów słonecznych,</p> <p>- instalacji wodno-kanalizacyjnych i sanitarnych,</p> <p>- instalacji wentylacyjnych, klimatyzacyjnych,</p> <p>- instalacji gazowych,</p> <p>- instalacji przewodów doprowadzających parę,</p> <p>- instalacji przeciwpożarowych systemów zraszających,</p> <p> <strong> <!-- -->- instalacji systemów zraszania trawników,</strong> </p> <p>- instalacji przewodów.</p> <p> <strong> <!-- -->Uczestnik postępowania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej takich prac nie wykazał w rejestrze, a ustalenia w sprawie związane z przebiegiem realizacji umowy przemawiają i za tym, że ich ni wykonywał wcześniej. <span class="anon-block">M. H. (1)</span> nie miał żadnych bowiem narzędzi, żeby takie zlecenie w ramach działalności gospodarczej wykonać. W tym zakresie bazował na tym co dostarczył mu odwołujący się <span class="anon-block">P. D. (1)</span>. Realizowane więc przez <span class="anon-block">M. H. (1)</span> prace <br/>w ramach działalności gospodarczej sprowadzały się do prac ogólnobudowlanych, co jest zbieżne z profilem jego firmy wykazanym w <span class="anon-block"> (...)</span>. Wyłącznie zatem na potrzeby niniejszego postępowania wskazywał, że również posiadała umiejętności <br/>i wiedzę w wykonywaniami instalacji wodnokanalizacyjnych. Bez wątpienia, gdyby takimi pracami rzeczywiście się parał i posiadał w tym zakresie odpowiednie doświadczenie i bazę narzędziową, takiego wpisu dokonałby, żeby dać możliwość potencjalnym klientom informacji, że jego firma świadczy również takie usługi. Taki wpis w <span class="anon-block"> (...)</span> stanowi bowiem informację dla klientów, którzy poszukują wykonawcy danych prac. W przypadku uczestnika <span class="anon-block">M. H. (1)</span> takich zapisów nie było, gdyż takich prac po prostu nie wykonywał. Zlecenie uzyskane od odwołującego się <span class="anon-block">P. D. (2)</span> zostało wykonane, co jest w sprawie bezsporne, nie może jednak podlegać zaliczeniu, jako umowa wykonana w ramach działalności gospodarczej przez uczestnika <span class="anon-block">M. H. (1)</span>, co powodowałoby zwolnienie jej <br/>z oskładkowania ubezpieczeń społecznych. </strong> </p> <p>Zdaniem Sądu Okręgowego o powyższym odwołujący się <span class="anon-block">P. D. (1)</span> winien wiedzieć skoro prowadzi działalność gospodarczą. Nie może zasłaniać się tym, iż uczestnik <span class="anon-block">M. H. (1)</span> upewnił go, że miał do czynienia z pracami wodno-kanalizacyjnymi i stąd bez sprawdzenia w ewidencji będzie zwolniony z opłacenia składek na ubezpieczenie społeczne związane z wykonywaniem zlecenia. Fakt, że uczestnik <span class="anon-block">M. H. (1)</span> miał zarejestrowaną działalność gospodarczą nie powoduje od razu, że wszystkie wykonywane przez niego prace mogą być wykonywane w ramach działalności gospodarczej. Zdaniem Sądu pierwszej instancji po to są wpisy do <span class="anon-block"> (...)</span> aby systematyzowały te kwestie. Prowadząc działalność gospodarczą mamy obowiązek nie tylko dokonywania odpowiednich wpisów w <span class="anon-block"> (...)</span> ale i sprawdzania wpisów swoich kontrahentów <br/>(art. 5 ust. 1 pkt 8, art. 7 ust. 1 pkt 1, art. 15 ust. 1 pkt 1 , art. 16 ust. 1 i 2 ustawy <br/>z dnia 06.03.2018r. o centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej <br/>i punkcie informacji dla przedsiębiorcy. Bezskuteczne zdaniem Sądu I instancji odwołujący się <span class="anon-block">P. D. (1)</span> powołuje się na to, że możliwe jest podjęcie określonych czynności przez przedsiębiorcę mimo, że nie zgłosił on danego rodzaju działalności do odpowiedniego rejestru. Z mocy jednak art. 15 ust 1 pkt 1a powołanej ustawy winien taki przedsiębiorca złożyć wniosek o zmianę wpisu <br/>w terminie 7 dni od dnia zmiany danych. Odwołujący się <span class="anon-block">P. D. (1)</span> winien więc sprawdzić po rozpoczęciu prac przez uczestnika <span class="anon-block">M. H. (1)</span> jego wpis w <span class="anon-block"> (...)</span> i w przypadku braku wpisu co do kodu <span class="anon-block"> (...)</span> 43.22.Z oskładkować umowę zlecenia. Przepisy bowiem powołanej ustawy o centralnej ewidencji zostały ustanowione dla czystości i przejrzystości obrotu gospodarczego.</p> <p>Niezależnie od tego wskazać należy, że nie można było uznać prac wykonywanych przez uczestnika postepowania <span class="anon-block">M. H. (1)</span> w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, gdyż nie wykonywał ich we własnym imieniu. To odwołujący się – jak sam wyjaśnił – był odpowiedzialny przed inwestorem za wykonanie wskazanych prac i nadzorował prace uczestnika <span class="anon-block">M. H. (1)</span>. <br/>W takim zaś wypadku realizowana jest przez uczestnika <span class="anon-block">M. H. (1)</span> umowa zlecenia, a nie wykonywanie prac w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwłaszcza, że prac dokonywał narzędziami zleceniodawcy <span class="anon-block">P. D. (1)</span>, który ponosił w całości koszty całej realizacji umowy (Sąd odwołał się tu uzasadnienia wyroku Sądu Najwyższego z dnia 16.10.2019r. II UK 119/18).</p> <p> <strong> <!-- --> Z tych przyczyn Sąd I instancji oddalił odwołanie w oparciu o <a href="http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19640430296" title="Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego - Dz. U. z 1964 r. Nr 43, poz. 296 (art. 477(14);art. 477(14) § 1)">art. 477<sup> <!-- -->14</sup> § 1 k.p.c.</a> i orzekł o kosztach procesu na podstawie <a href="http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19640430296" title="Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego - Dz. U. z 1964 r. Nr 43, poz. 296 (art. 98;art. 98 § 1;art. 98 § 1(1);art. 98 § 3)">art. 98 §1, §1<sup> <!-- -->1</sup> i §3 k.p.c.</a> <br/>w zw. z <a href="http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19640430296" title="Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego - Dz. U. z 1964 r. Nr 43, poz. 296 (art. 99)">art. 99 k.p.c.</a> i w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości <br/>z 22.10.2015r. w sprawie opłat za czynności radców prawnych <em> <!-- -->(t.j. Dz. U. z 2018r. poz. 265 ze zm.).</em> </strong> </p> <p> <strong> <!-- --> Apelację od wyroku Sądu Okręgowego wywiódł <span class="anon-block">P. D. (1)</span>, który zaskarżył go w całości i zarzucił:</strong> </p> <p>1.  naruszenie przepisu <a href="http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19640430296" title="Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego - Dz. U. z 1964 r. Nr 43, poz. 296 (art. 233;art. 233 § 1)">art. 233 § 1 k.p.c.</a> w zw. z <a href="http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19640430296" title="Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego - Dz. U. z 1964 r. Nr 43, poz. 296 (art. 229)">art. 229 k.p.c.</a> przez jego</p> <p>niezastosowanie, polegające na przekroczeniu granic swobodnej oceny dowodów w postaci bezzasadnego pominięcia przyznania faktu przy jednoczesnym wykonania robót dodatkowych przez pozwanego;</p> <p>2.  naruszenie art. 6 ust. 1 pkt 4, art. 12 ust. 1 i art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 13</p> <p>października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 300 ze zm.) poprzez przyjęcie, że <span class="anon-block">M. H. (1)</span> jest osobą wykonującą pracę na podstawie umowy zlecenia, zamiast stwierdzenia, że jest osobą, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 5 powoływanej ustawy, to jest osobą prowadzącą pozarolniczą działalność.</p> <p>Wskazując na powyższe apelacja wnosiła o zmianę zaskarżonego wyroku w całości i ustalenie, że Pan <span class="anon-block">M. H. (1)</span> jest osobą, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 5 powoływanej ustawy, to jest osobą prowadzącą pozarolniczą działalność w okresie od 8 lipca 2019 r. do 29 września 2019 r.</p> <p> <strong> <!-- --> Sąd Apelacyjny zważył co następuje:</strong> </p> <p> <strong> <!-- --> Apelacja okazała się być zasadną </strong> </p> <p> <strong> <!-- --> Na wstępie trzeba przesądzić, iż zawarta między stronami ,,<em> <!-- -->umowa o wykonanie pracy usługowej” </em>w ramach której M. <span class="anon-block">H.</span> otrzymał zlecenie montażu instalacji wodnej wg projektu przy użyciu narzędzi zlecającego – zgodnie z samą już nazwą powinna być traktowana jako umowa oświadczenie usług, do której stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu (<a href="http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19640160093" title="Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 (art. 750)">art. 750 k.c.</a> w zw. z <a href="http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19640160093" title="Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 (art. 734;art. 734 § 1)">art. 734 §1 k.c.</a>). Nomenklatura przyjęte w umowie, jej lakoniczność w opisie obowiązków stron i brak indywidualizacji i skonkretyzowania przedmiotu umowy, wyklucza dopatrywanie się w niej cech umów o dzieło, które to umowy co do zasady nie rodzą obowiązku ubezpieczanie społecznego, chyba że chodzi o umowy zawierane w okolicznościach opisanych w <a href="http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19640160093" title="Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 (art. 8;art. 8 ust. 2 a)">art. 8 ust. 2a</a>. s.u.s. Oznacza to, że oskładkowanie przedmiotowej umowy zawartej między przedsiębiorcami będącymi stronami niniejszej sprawy zależne jest od przesądzenia, czy przedmiotowa umowa była wykonywana w ramach prowadzonej przez <span class="anon-block">M. H. (1)</span> pozarolniczej działalności gospodarczej czy też nie mieściła się w tych ramach. Poza sporem winno być, iż <span class="anon-block">M. H. (1)</span> zawarł tę umowy wedle oznaczenia stron w treści umowy jako <span class="anon-block"> firma (...)</span> (k. 30 umowa), i na firmę też wystawiane były faktury z jej realizacji (k 8-10). Prowadzi to w sposób uprawniony do wniosku, iż jego wolą było zawarcie przedmiotowej umowy w ramach prowadzonej przez siebie działalności, co wprawdzie nie przesądza skuteczności takiego oświadczenia woli, bo w prawie ubezpieczeń społecznych skutek w postaci powstania obowiązku ubezpieczenia społecznego z ustawy powstaje nawet wbrew woli ubezpieczonego. Można jednak w sposób uprawniony twierdzić, że gdyby umowa miała być zawierana poza tą działalnością, to w ogóle by nie doszło do jej zawarcia. Wyraźną bowiem wolą stron było jej wykonywanie przez <span class="anon-block">M. H.</span> w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności. Okoliczność ta zatem choć sama przez się nie przesądza, że wykonanie umowy w ramach prowadzonej działalności, to nie jest jednak bez znaczenia. W niniejszej sprawie organ rentowy podniósł dwie okoliczności mające uzasadniać trafność decyzji traktującej przedmiotową umowę jako odrębny tytuł do ubezpieczenia. Pierwszą okolicznością podkreślaną przez organ było to, że wpisy do <span class="anon-block"> (...)</span> oraz REGON nie wskazywały na prowadzenie przez <span class="anon-block">M. H.</span> działalności w zakresie montażu instalacji wodnej, wykonywania instalacji wodno-kanalizacyjnej (<span class="anon-block"> (...)</span> 43.22), a jako przeważającą działalność odwołujący miał ujawnioną działalność związaną z wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych. Drugim istotnym zdaniem organu argumentem podważającym wykonywanie umowy w ramach prowadzanej pozarolniczej działalności było to, że przy wykonywaniu tj działalności <span class="anon-block">M. H.</span> nie korzystał ze swojej bazy sprzętowo-maszynowej, lecz wykorzystywał do tego narzędzia i sprzęt zleceniodawcy P. <span class="anon-block">D.</span>.</strong> </p> <p> <strong> <!-- --> Co się tyczy pierwszej z tej kwestii, to wprawdzie co do wpisów w rejestrach to niewątpliwie pożądane jest, aby ich treść odpowiadała stanowi faktycznemu, bo tylko wtedy możliwie jest osiągnięcie jednej z ich celów jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa w obrocie. Z reguły jednak sam fakt istnienia wpisu tworzy pewne domniemanie, które nie wyklucza wykazania faktu sprzecznego z wpisem np. sam wpis prowadzenia działalności nie wklucza wykazania jej nieprowadzenia lub odwrotnie (<em> <!-- -->por. wyroki Sądu Najwyższego wpisu prowadzenia działalności: z dnia 10 grudnia 1997 r., II UKN 392/97, OSNAPiUS 1998 nr 19, poz. 584; z dnia 15 kwietnia 1998 r., II UKN 583/98, OSNAPiUS 1999 nr 7, poz. 247; z dnia 31 marca 2000 r., II UKN 457/99, OSNAPiUS 2001 nr 18, poz. 564; z dnia 3 sierpnia 2000 r., II UKN 659/99, niepublikowany; z dnia 16 maja 2006 r., I UK 289/05, OSNP 2007 nr 11-12, poz. 168 oraz z dnia 25 listopada 2005 r., I UK 80/06, OSNP 2006 nr 19-20, poz. 309).</em> W zakresie rejestru REGON i ujawnionych w nim <span class="anon-block"> (...)</span> Sąd Najwyższy także przyjmował pogląd, że informacja o rodzaju działalności wynikająca z rejestru REGON nie tworzy żadnego stanu prawnego, a jedynie ma potwierdzać stan faktyczny według oświadczenia wiedzy podmiotu prowadzącego taką działalność. Oświadczenia wiedzy mają charakter potwierdzenia faktów <em> <!-- -->(por. wyrok SN z dnia 7 stycznia 2013 r., sygn. akt II UK 142/12 oraz z 23 listopada 2016 r., sygn. akt II UK 402/15). </em>Podobne podejście co do znaczenia kodów <span class="anon-block"> (...)</span> ukształtowało się na tle ustawy covidowej (<em> <!-- -->ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem <span class="anon-block"> (...)</span>19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych - Dz. U. z 2020 r., poz. 1842 ze zm</em>.) - w zakresie zwolnienia od składek (art. 31zo ust. 11 ustawy), czy nabycia prawa do świadczenia postojowego (art. 15 zs<sup> <!-- -->2</sup> ust. 8 ustawy). Orzecznictwo w tym zakresie przyjmuje, że <span class="anon-block"> (...)</span> nie można traktować jako wyłącznego środka dowodowego służącego wykazaniu rodzaju prowadzonej działalności, a wnioskujący podmiot gospodarczy może te okoliczności wykazać także innymi środkami dowodowymi i podważyć formalne i statystyczne znaczenie wpisu w rejestrze podmiotów REGON<em> <!-- --> (por. wyroki WSA : w <span class="anon-block">B.</span> z dnia 24 sierpnia 2021 r., LEX nr 3215478; w <span class="anon-block">Ł.</span> z dnia 18 sierpnia 2021 r. LEX nr 3216478 ; w <span class="anon-block">Ł.</span> z dnia 18 sierpnia 2021 r., LEX nr 3216478; - w <span class="anon-block">G.</span> z dnia 10 sierpnia 2021 r. LEX nr 3213042</em>). Powyższe orzecznictwo dotyczy właśnie sytuacji, gdy przedsiębiorca nie zgłosił faktu prowadzenia lub zaprzestania prowadzenia działalności lub ujawnia właściwego <span class="anon-block"> (...)</span>, i przez wpis nie ujawniał prawdziwego stanu rzeczy. W okolicznościach niniejszej sprawy organ rentowy nie kwestionuje tego, że odwołujący był w stanie takową instalację wykonać i ją wykonał, a zatem że wykonywał również działalność, której kodu nie ujawnił. Przy szerokim lub potocznym podejściu można uznać za wiarygodne twierdzenia <span class="anon-block">M. H.</span>, że uważał on że wykonanie instalacji wodnej i kanalizacyjnej mieściło się w ramach działalności prowadzonej przez niego (roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych). Konkludując sam zatem brak ujawnienia kodu właściwego do budowy instalacji wodno-kanalizacyjnych nie powinien pozbawiać przedsiębiorcy możliwości wykonywania określonej umowy w ramach prowadzonej działalności, gdy taką działalność faktycznie prowadzi, nawet jeżeli nie wprowadził zmian <span class="anon-block"> (...)</span>.</strong> </p> <p>Zdaniem Sądu Apelacyjnego wtórne znaczenie w tym zakresie ma druga okoliczność podnoszona przez organ rentowy, że przy wykonywaniu umowy był on zdany całkowicie na sprzęt i maszyny swego kontrahent. Trzeba bowiem dostrzec, że prace wykonywane były w Niemczech, na którym to rynku aktywnie działa firma P. <span class="anon-block">D.</span>, a zatem dysponuje stosownym sprzętem, adekwatnym do zlecanych pracy i chociażby już z przyczyn pragmatycznych i ekomicznych używanie innego sprzętu. Z wyjaśnień <span class="anon-block">P. D. (1)</span> złożonych na rozprawie wynika nawet (k.97v.), że on sam również korzystał w części ze sprzętu kontrahenta niemieckiego, który mu go udostępniał. Fakt zatem korzystania ze sprzętu własnego czy użyczonego nie ma istotnego znaczenia do oceny tego czy <span class="anon-block">M. H.</span> świadczył usługi na rzecz firmy P. <span class="anon-block">D.</span> w ramach działalności gospodarczej czy poza nią.</p> <p>Reasumując rozważania wniesiona apelacja jest zasadna i dlatego na zasadzie <a href="http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19640430296" title="Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego - Dz. U. z 1964 r. Nr 43, poz. 296 (art. 386;art. 386 § 1)">art. 386 § 1 k.p.c.</a> dokonano stosownej zmiany zaskarżonego wyroku.</p> </div>